Sinds enkele jaren is er een innovatie binnen de scheepvaart gaande. Op diverse gebieden is men druk bezig met vergroenen. Of het nou gaat om uitlaatgassennabehandeling, LNG, compleet aangepaste aandrijvingsvormen of brandstoftoevoeging. Wat betreft de voorstuwing vindt er een overgang plaats naar de elektrische variant. Van oudsher werden er voor de hoofdaandrijving van het schip dieselmotoren gebruikt. De laatste jaren zien we een overgang naar diesel/elektrisch varen.
De benodigde elektromotoren voor een elektrische voortstuwing van een boot kunnen in drie groepen uiteen gezet worden: de standaard motor die via een tandwielkast of schroefas aangedreven wordt, een holle as motor met een water mantelkoeling die op de aandrijfas gemonteerd wordt of een geïntegreerde elektromotor in een V-pod aandrijving die helemaal onder water draait.
De voordelen van diesel elektrische voortstuwing
Voor de diverse manieren van elektrisch varen zijn er veel verschillende varianten te bedenken voor de elektromotor. De overgang naar diesel elektrische voortstuwing van schepen en jachten in de binnenvaart biedt een aantal voordelen:
- Met kleine vermogens kan ook een groot vermogen worden bereikt;
- Gecombineerde motoren bieden een grotere bedrijfszekerheid;
- De motoren kunnen uitstekend in toerental worden geregeld en zijn ook in lagere toerentallen bijzonder efficiënt.
De ontwikkeling van de v-pod aandrijving
De v-pod aandrijving is de nieuwste ontwikkeling op het gebied de elektrische voortstuwing. De ontwikkeling van dit ingenieuze systeem is begonnen en zal de komende jaren steeds verder worden geperfectioneerd. Er wordt veel onderzoek gedaan naar nieuwe materialen, waardoor de installaties in de toekomst nog kleiner gebouwd kunnen worden.
Bij de v-pod aandrijving is de schroefas indirect verbonden met de elektromotor door een planetaire tandwielset. De v-pod kan 360° draaien, waardoor manoeuvreren stukken eenvoudiger wordt gemaakt. Het systeem leent zich ook perfect voor Dynamic Positioning System (DPS), waardoor het schip gemakkelijk op zijn plaats blijft.
Van diesel naar elektrisch varen
Waar nu de nadruk nog vooral ligt op een combinatie van diesel/elektrisch varen, groeit de vraag naar enkel elektrisch aangedreven schepen gestaag. Denk daarbij aan de Amsterdamse grachten, waar binnen enkele jaren mag niet meer met dieselmotoren aangedreven schepen gevaren mag worden. De v-pod aandrijving vormt dus een waar omkeerpunt in de voortstuwingsindustrie. Een omkeerpunt waar we bij Kolmer Elektromotoren graag over meedenken en aan meewerken. Wij denken graag met u mee vanaf het begin van het traject om samen tot een concept te komen.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van elektrische voorstuwing van schepen? Heeft u een specifieke vraag of bent u benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.