Deze opdracht deed het hart van Kolmer sneller kloppen. Alle afdelingen werkten hiervoor als een gesmeerde motor samen. Een trouwe klant bestelde 8 elektromotoren waarbij aan elke motor maar liefst 8 klantspecifieke aanpassingen gedaan moesten worden. Het betrof elektromotoren die worden gebruikt als stuurmotoren voor boegschroeven op schepen.
Deze opdracht deed het hart van Kolmer sneller kloppen. Alle afdelingen werkten hiervoor als een gesmeerde motor samen. Een trouwe klant bestelde 8 elektromotoren waarbij aan elke motor maar liefst 8 klantspecifieke aanpassingen gedaan moesten worden.
Het betrof elektromotoren die worden gebruikt als stuurmotoren voor boegschroeven op schepen.
Onze klant stelt hiervoor zware kwaliteitseisen. Om diezelfde reden worden er dan ook vaak 2 motoren geïnstalleerd. 1 real time motor en een back-up motor.
Deze 8 modificaties en een DNV-test hebben twee doelen: signalering en controle zodra de motor (boegschroef) actief is. Dit geeft de mogelijkheid voor een noodstop en/of crash move als er een situatie voordoet waarbij het schip moet kunnen wenden/manoeuvreren, stoppen en/of moet versnellen.
Als basis selecteerden we hiervoor een progressieve 3SIEL 112M-6A 3kW elektromotor daarop werden onderstaande modificaties toegepast:
1. Nieuwe assen. Deze assen draaiden we van C45 staal. De as is in diameter dikker en langer dan de standaard as. Speciaal bestemd voor de rem met een klantspecifieke encoder de zogenaamde Wachendorf-encoder (een as-positie sensor).
2. Twee stilstand verwarmingen één voor en één achter. Hiermee wordt bij een korte inschakelduur het vormen van condens gelijkmatig tegengegaan.
3. Microswitch op rem. Deze meet of de rem gelicht is of niet. Dit wordt met een signaal (led/lamp indicatie) naar het bedieningspaneel in de stuurhut gezonden.
4. 10 wartels in plaats van de gemiddelde 3 wartels. Voor de voeding zijn EMC-wartels gebruikt. Dit om RFI straling (stoorsignalen) tegen te gaan.
5. Geforceerde koeling door middel van een extra waaier met eigen aanstuur-klemmenkast. Omdat deze stuurmotoren (boegschroeven) vaak op een laag toerental draaien, zijn de motoren voorzien van een eigen onafhankelijke koeling. Zo blijft de motortemperatuur constant. Voor de waaierkap van deze vreemdkoeling is een afzonderlijke aanstuur-klemmenkast gemonteerd.
6. Vreemdkoeling aangesloten in een Steinmetz-schakeling. Dankzij de Steinmetz kan de motor op 1-fase 230 volt draaien. Andere voltages die mogelijk zijn met deze multifunctionele vreemdkoelingen zijn: 3 x230VD of 3x400VY
7. B5 flensaansluiting voorzien van kleinere gaten dan regulier. Dit was nodig voor de klantspecifieke aanbouwreductor. Flensgaten zijn normaal 15mm, deze specifiek 13mm.
8. Bekabelen volgens datasheets van klant. Bekabeling en aansluiten van componenten kunnen op meerdere manieren worden uitgevoerd. In dit geval passen wij de wens van de klant naadloos aan in een vastgelegde handleiding/datasheet
Daarnaast zijn de motoren getest en geauditeerd voor het scheepskeurmerk, DNV (Det Norske Veritas) Dit certificaat verklaart dat de motor volgens gestelde eisen van deze scheepsclassificatie is getest en geauditeerd. Een uitgebreide motor heat-run test op basis van de daarbij behorende motor- en fabrieksdocumentatie is hier onderdeel van.
Speciaal op maat gemaakte elektromotor nodig? Of snel een standaard motor? Contact ons. 0341 369696 e-mail info@kolmer.nl
Snelle offerte en levering uit voorraad van 20 000 elektromotoren, klantspecifieke modificaties en 24/7 magazijn-service bij stilstaande motor.
WELKE MOTOR HEB JIJ NODIG?