Aanschaf is dus simpel zou je denken. Toch kan een klein beetje je erin verdiepen resulteren in een elektromotor die jaren langer meegaat. Daarnaast bespaart het vaak ook nog energiekosten. Hiervoor hoef je, jezelf maar een paar vragen te stellen. Onze sales engineer Marcel vertelt welke vragen.
Aanschaf is dus simpel zou je denken. Toch kan een klein beetje je erin verdiepen resulteren in een elektromotor die jaren langer meegaat. Daarnaast bespaart het vaak ook nog energiekosten.
Hiervoor hoef je, jezelf maar een paar vragen te stellen. Onze sales engineer Marcel legt uit welke vragen hij stelt aan de klanten om ervoor te zorgen dat ze de juiste motor geleverd krijgen die bovendien lang meegaat.
Marcel steekt van wal: Het belangrijkste om te weten is het vermogen, het toerental en de bouwvorm. Dan heb je al een matrix waarbij een bepaalde motorgrootte uitkomt. Vervolgens stel ik de vraag; waar ga je het voor gebruiken? En tot slot in welke omgeving komt de elektromotor te staan en zijn daar bepaalde factoren aanwezig die de motor op levensduur negatief kunnen beïnvloeden?
Meestal is het vermogen, toerental en de bouwvorm bekend. Dat versnelt het selectieproces om een juiste motor aan te schaffen. Weet je dit niet, dan gaan we andersom denken (benaderen we de motor selectie van de last terug naar de motor) en kunnen wij als sales engineers, door vragen te stellen, dit voor je berekenen en de juiste elektromotor selecteren(het voorbeeld vind je op onze website)
Er zijn grofweg 4 applicaties waarbij met enkele relatief eenvoudige aanvullingen de motor absoluut veel langer meegaat: Dat is bij de volgende toepassingen:
Ventilatoren | Pompen | Machinebouw/Industrie | Explosiegevoelige omgevingen.
Marcel vervolgt: Voor elke verschillende toepassing hebben we andere gegevens nodig.
Een pomp bijvoorbeeld, heeft bepaalde eigenschappen,
De belangrijkste pompen die worden toegepast zijn te onderscheiden in twee pomptypes, namelijk de volumetrische pompen / verdringerpompen en de centrifugaal pompen.
Veelal weet de klant al wel welk type pomp hij wil gebruiken en zal hij hiervoor een pompleverancier benaderen, door specifieke vragen te beantwoorden over opvoerhoogtes, druk en beschikbare inbouw afmetingen zal er een type pomp geselecteerd worden en rolt er een motorvermogen en motortoerental uit.
Vaak geeft internet veel informatie over berekeningen en selecties die gemaakt kunnen worden om tot een juiste pompuitvoering te komen. Zodra er een vermogen en een toerental bekend is zal er voor de pomp een motor kunnen worden gekozen.
Heeft de klant specifieke vragen over de geselecteerde motor dat kunnen wij als motor leverancier datasheets, tekeningen en andere informatie verschaffen.
Tot slot zal er altijd aandacht zijn of er bepalende factoren als preventieve maatregelen nodig zijn. Denk aan vocht, omgevingstemperatuur en levensduur verlengende opties zoals coating aanbrengen.
Weet je bijvoorbeeld voor een lier-aandrijving “hijsen” alleen hoeveel gewicht er getild moet worden dan gaan we vanuit de last rekenen. Daarbij stellen we aanvullende vragen als hoogte en snelheid. Maar ook kunnen we een vertragingskast adviseren waardoor je uiteindelijk door middel van tandwielen een motor met een lager vermogen/koppel nodig hebt. Voordeliger in aanschaf, maar vooral lager in energiegebruik. Wordt de lieropstelling bovendeks aan boord van een boot opgesteld, en blootgesteld aan weer, wind en water, dan zijn deze bepalende factoren van invloed om preventieve maatregelen te nemen, anders gaat de elektromotor binnen de kortste keren stuk. Als je rekening moet houden met vocht, regen, zeewater zal een IP56 behandeling, van o.a. de klemmenkast een meerwaarde hebben op de levensduur van de motor(en). Ook de buitenkant van de motor kan in dergelijke omstandigheden behandeld worden met een Kolmer Top Coating, waardoor de motor veel langer mee gaat. Draait de motor niet continue en maar af en toe dan is het verstandig om een stilstand-verwarming in te bouwen die het vocht tegengaat (condensatie van lucht) in de elektromotor waardoor de motor binnenin niet gaat roesten. Zo hebben we voor elke toepassing specifieke vragen waardoor je exact een motor op maat krijgt.
Bij grotere projecten of als onze klant het op prijs stelt maakt onze afdeling engineering een tussentijdse tekening met alle specificaties. Gewoon om te checken of dit is wat onze klant bedoelt. Past het bij de applicatie is het niet te groot, kloppen de as-maten etc.
Marcel vervolgt: “Wat ook een belangrijke vraag is: Welke voltage is er aanwezig? In het buitenland worden namelijk andere voltages gebruikt. Soms komt het voor dat de spanning afwijkend is. Dan kunnen we de motor her-wikkelen of specifiek op de desgewenste spanning laten wikkelen af de fabriek(en).”
“Bij vervanging van een elektromotor vraag ik vaak om een foto van het typeplaatje en een overzicht foto van de motor en applicatie in te sturen. Uiteraard komt het ook veelvuldig voor dat onze klant exact weet wat hij nodig heeft of een standaard motor volstaat. Dan leveren we die snel uit onze voorraad van 17 000 elektromotoren”, eindigt Marcel zijn gepassioneerde verhaal.
Heb je een vraag aan Marcel of zijn collega sales engineers?
📞 0341 369696
Kolmer Top Coating proberen met 50% korting? kolmertopcoating.nl
#elektromotoren #speedspecialsservice #kolmertopcoating