Deze maand in H2O-magazine: Kolmer Elektromotoren ontwikkelde een coating die elektromotoren minimaal vier keer zo lang moet beschermen. De elektromotorenleverancier heeft als missie motoren duurzamer te maken. Nu ook in de watersector. “Wij merken een sterke behoefte in de waterwereld voor dit product”, zegt Jan Bakker
Onderstaand artikel verscheen in de maart-uitgave van magazine H2O
Kolmer Elektromotoren ontwikkelde een coating die elektromotoren minimaal vier keer zo lang moet beschermen. De elektromotorenleverancier heeft als missie motoren duurzamer te maken. Nu ook in de watersector. “Wij merken een sterke behoefte in de waterwereld voor dit product”, zegt Jan Bakker, salesmanager bij Kolmer Elektromotoren.
Het idee voor een nieuwe coating ontstond zo’n zes jaar geleden. Door zeewater en agressieve schoonmaakmiddelen boden bestaande coatings geen langdurige bescherming voor scheepsmotoren, met aanslag, oververhitte motoren en afbladderende coatings tot gevolg. Bestond er dan geen coating die langer dan een half jaar bleef zitten? “Nee”, zegt Bakker. “Toen begonnen we in Duitsland met het ontwikkelen van een eigen coating.”
Na een gedegen ontwikkelingsfase hing het bedrijf twee motoren in zeewater: een met coating en een zonder, waarin ze 120 dagen werden blootgesteld aan eb en vloed invloeden en windslag. “Het verschil tussen de twee motoren was ongekend; de motor zonder coating zat vol met algen en schelpdieren. Op de motor met onze coating zat een beetje aanslag, maar die maakte ik met een tandenborstel eenvoudig schoon”, vertelt Bakker.
Er volgden tests met agressieve schoonmaakmiddelen, zuren en ammoniak. Ook die werden doorstaan. Doordat er geen lakschilfers vrijkomen en de samenstelling van de coating veilig is bevonden voor mens en milieu, kreeg het een voedselveiligheidscertificaat en groen licht van TNO voor de productie. Bakker: “De eerste testmotor die voorheen elke zes maanden vervangen moest worden vanwege afbladderende lak en roest draait nu, zes jaar later, nog steeds dankzij de coating.”
Waar andere coatings laag op laag worden aangebracht - soms wel tot zes lagen - hoeft Kolmer Top Coating maar een keer aangebracht te worden. De coating dringt door de fabriekslaklaag heen en hecht zich aan het staal of gietijzer van de behuizing.
De afgelopen jaren zijn motoren overgegaan van een IE1 naar energiezuinige IE4-norm. Bakker wil de boodschap uitdragen dat klanten ook zuinig moeten zijn op het materieel. “Als je zuinig omgaat met de buitenkant van je motor, gaat de binnenkant ook langer mee en hoeven we niet nieuwe motoren te leveren waar kostbare grondstoffen voor nodig zijn. Overheden willen minder primaire grondstoffen gebruiken en in 2050 helemaal circulair zijn. Onze coating sluit daarop aan. Gezien deze besparing is de coating snel terugverdiend; dit maakt het een legitieme duurzaamheidsinvestering voor overheidsinstanties.”
Jan Bakker Salesmanager Kolmer
De ontwikkeling van het product was een spannend proces voor het bedrijf. Want, ga je als leverancier van elektromotoren zo niet ten onder aan je eigen succes? Bakker: “We hebben duurzaamheid zeer hoog in het vaandel staan. Als een motor langer meegaat bespaar je op steeds schaarser wordende delfstoffen zoals metalen. Dit gaf bij ons de doorslag.”
Een leuk feitje: de geteste motoren zijn te bekijken in de Kolmer Elektromotoren stand op de Aqua in Gorinchem Standnummer M123
Meer weten of Kolmer Top Coating proberen met 50% korting?
Artikel uit H2O magazine