Aluminium elektromotoren worden steeds meer de standaard. Echter in de scheepsvaart kijkt men hier met opgetrokken wenkbrauw naar. Terecht?
Je ziet in de markt dat aluminium elektromotoren steeds meer de standaard worden. Ze zijn eenvoudiger te produceren en er is meer vraag naar omdat ze lichter en dus handzamer zijn. Qua prestaties van de motor maakt het niet uit; alleen het huis is van aluminium. Daarom zie je dat de huisgroottes van 132 tot 160 steeds vaker van aluminium zijn.
In de scheepvaart wordt hier echter met een opgetrokken wenkbrauw naar gekeken. Niet geheel onterecht, want aluminium blootgesteld aan barre weersomstandigheden en zout zeewater corrodeert sneller en gaat dus eerder stuk. Om die reden hebben wij nog steeds de zwaarder wegende gietijzeren varianten op voorraad.
Maar hoe mooi zou het zijn als we de voordelen van de aluminium variant kunnen combineren met die van de gietijzeren variant? Dan heb je een lichtere, handzamere elektromotor die net zo lang meegaat als de gietijzeren motor. Bovendien betekent minder gewicht aan boord minder energieverbruik.
Daarom gingen we ermee aan de slag en behandelden we twee jaar geleden een aluminium motor, bestemd voor een vissersboot, met Kolmer Top Coating. Deze keiharde, slijtvaste coating verankert zich dwars door de laklaag heen aan het metaal, in dit geval aluminium. Hierdoor komt er geen vuil of vocht onder de laklaag, zodat de motor niet aangetast wordt.
Deze aluminium elektromotor van Cantoni gecoat met Kolmer Top Coating stond twee jaar lang op de kop van een vissersboot, blootgesteld aan weer, wind en zeewater. De motor is weliswaar licht gehavend, maar het zijn slechts gebruikssporen. Het huis is volledig intact. Onze klant was zo tevreden dat hij opnieuw aluminium Kolmer Top Coating-elektromotoren van Cantoni heeft besteld. Een IEC 80 en een remmotor. Voor deze klant is het dus een succes gebleken.
De getoonde elektromotor is van het merk Cantoni Motor S.A. en gecoat met 𝐊𝐨𝐥𝐦𝐞𝐫 𝐓𝐨𝐩 𝐂𝐨𝐚𝐭𝐢𝐧𝐠. Het betreft een IE3 motor met een bouwgrootte van IEC 80 en een B14A flens. De motor heeft een vermogen van 0,55 kW en werkt op 230/400V-50Hz.