Gerben is al 30 jaar werkzaam bij Kolmer. Een rustige, bescheiden vent met een goeie kop, maar tot op de dag van vandaag realiseerde hij zich niet dat...
Gerben is al 30 jaar werkzaam bij Kolmer. Een rustige, bescheiden vent met een goeie kop, maar tot op de dag van vandaag realiseerde hij zich niet eens dat hij verantwoordelijk is voor het succes van veel modificatie-ontwikkelingen.
Hij kwam in 1993 van de MTS en ging het leger in. Na een tijd sleutelen aan de toenmalige grootste Leopards was zijn motivatie om naar de HTS te gaan dusdanig afgenomen, dat hij in de constructiebouw ging werken. Constructies berekenen en tekenen was zijn dagelijks werk. Na een jaar stopte hij ermee en stapte hij over naar Kolmer. Zijn altijd vriendelijke en gelijkmatige gezicht begint te glimmen: Toen ontdekte ik dat de techniek achter elektromotoren veel mooier is dan steeds diezelfde constructies. Samen met mijn collega begonnen we, op verzoek van klanten, motoren aan te passen. Hij bedacht de grote lijnen, ik werkte ze uit en bleef testen en verbeteren tot het goed zat.
Zo ontstond ook de nog steeds geproduceerde remhoed voor remhoedmotoren. We ontwikkelden een volledig waterdichte variant. Steeds een stapje verder. De motor met remhoed moest minimaal een uur lopen, ondergedompeld in een bak water. En dat lukte! Er kwam zoveel vraag naar dat de remhoeden uiteindelijk in productie zijn genomen bij één van de Cantoni-fabrieken. En zo hebben we nog veel meer maatwerk voor remmotoren ontwikkeld.
Op de opmerking “Dus jij hebt door constant te verbeteren en te testen ervoor gezorgd dat heel veel modificatie-ontwikkelingen succesvol zijn geworden?” kijkt Gerben verbaasd. “Nou ja, ik probeer gewoon het probleem van de klant op te lossen. En dat moet natuurlijk goed gebeuren.”
Na jarenlang de meest uiteenlopende modificaties op elektromotoren te hebben ontwikkeld en uitgevoerd, was hij mentaal en fysiek toe aan een nieuwe uitdaging. Logisch gevolg: al zijn ervaring inzetten in engineering. Niet meer in de werkplaats uitproberen en testen, maar vooraf engineeren. Na een paar cursussen, zoals CAD-tekenen, draait hij inmiddels al zo’n vijf jaar lekker soepel op toeren in deze functie.
Hij weet als geen ander wat er gebeurt als je een speciale aanpassing aan een motor doet. Heeft de klant een uitdaging? Dan engineert hij een oplossing, maar door zijn jarenlange praktijkervaring ziet hij ook waar nog meer op gelet moet worden. Want vaak brengt een oplossing óók weer een uitdaging van een ander kaliber met zich mee.
Sterritten organiseren, zelfs voor kampioenschappen. Daar komt heel wat bij kijken: startpunten bepalen, routes uitwerken, vergunning regelen (indien nodig), communicatie en inschrijving, opdrachten en vragen voorbereiden, ontvangst en afsluiting organiseren. Stiekem zit hier dus een echt organisatietalent. Hij wil niet in het middelpunt van de belangstelling staan, maar op dat soort momenten organiseert hij, legt uit en treedt op als woordvoerder. Iets met stille wateren…
Volgens collega Jaco, die bijna gelijktijdig met hem begon, is zijn tweede naam meneer Gelijkrichterblokje. Hij had altijd één klacht: “Waarom zit er geen gelijkrichterblokje bij? Dat mag toch niet gebeuren!” En dat liet hij merken ook. Vervolgens kwam inkoper Tonny er weer bij en vroeg waar de 70 gelijkrichterblokjes gebleven waren. Uh… niet opgeschreven.