Met die woorden werden we uitgedaagd om mee te denken over de wensenlijst voor een nieuwe motor aan boord van een WID (water injection dredger) van onze Nederlandse trots Van Oord. Wat het resultaat is geworden? Lees verder
De betreffende WID (water injection dredger) had een motor die niet geschikt bleek voor de pomp, en was op zoek naar een passende elektromotor met specifieke afmetingen, koppel en vermogen. Echter, deze motor was geen standaard motor.
Samen met alle betrokken partijen stelden we de gewenste parameters vast. Al snel bleek dat de combinatie van koppel, vermogen en toerental een uitdaging was. Als daar ook nog een beperkte afmeting bij komt, wordt het helemaal een uitdaging!
Met deze parameters gingen we aan de slag. We maakten een selectie en stuurden aanvragen uit naar diverse partijen. Al snel zaten we met een producent aan tafel die begreep waar het ons om ging. In detail spraken we alles door, en na grondige afstemming ontwierpen we een elektromotor die aan alle eisen voldeed. In nauwe samenwerking met de werf werkten we ook de mechanische kant van de zaak verder uit. Zo kon de modificatie aan boord snel en efficiënt worden uitgevoerd.
Tijdens de vollasttest in de fabriek kregen we een goed beeld van het koppel dat de motor leverde. Er bleek zelfs nog een reserve in de motor te zitten die ons aller verwachtingspatroon te boven ging.
Inmiddels draaien de motoren boven de verwachting van de klant en halen de pompen hun maximale opbrengst.
Bovendien is de energieconsumptie lager dan voorheen – er wordt dus minder energie verbruikt.
En last but not least: voor de bemanning is het een verademing, want de motoren maken aanzienlijk minder lawaai. Daardoor slapen ze een stuk aangenamer.
Dankzij bundeling van krachten en nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers Aandrijftechniek-Plus (Ruud Hoogwerf) en Van Oord (Sven Koedoot) realiseerden we samen een resultaat waar we allemaal met een trotse glimlach op terug kunnen kijken.